KYRKOAVGIFTEN

Ett smidigt sätt att ge!

Kyrkoavgiften handlar om 1% av din beskattningsbara inkomst. Många betalar redan en kyrkoavgift utan att egentligen veta så mycket om den – men här och nu kan du välja att ge den till den gemensamma missionen via EFK och din lokala församling.

Du kan välja att ge 100 % till det gemensamma arbetet via EFK – eller att ge 50 % till det gemensamma arbetet via EFK och 50% till arbetet i din lokala församling.

Även om du inte är med i en EFK församling kan du välja att ge din kyrkoavgift till dess mission i Sverige och världen – en mission som bär en gemensam vision: ”växande församlingar förmedlar hela evangeliet till hela människan över hela världen”.

Vad du behöver göra?
Du meddelar EFK att du vill ge din kyrkoavgift och så ordnar EFKs Sverigekontor resten gentemot Skatteverket – anmälningstalong hittar du här.

Man kan ge kyrkoavgift till mer än ett samfund. Du ger då 1% till respektive samfund. Man kan med enkelhet avsluta eller förändra givandet genom att meddela respektive samfundskontor eller den församling du är folkbokförd i.

EFK hanterar dina inlämnade personuppgifter enligt Personuppgiftslagen och är anslutna och kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll.

Anmäl ditt givande innan första november!
Första november varje år görs avstämning av anslutna till kyrkoavgiften. Håll datumet i minnet om du vill ansluta dig eller ändra ditt givande! Gör du anmälan innan 1 november så kommer förändringen att ske från och med det kommande årsskiftet. Om du gör anmälan efter den 1 november så kommer inte din ändring att gälla förrän året därpå.

Även om du går ur Svenska kyrkan finns ofta möjligheten att hyra en kyrka för exempelvis bröllop. Vad gäller begravningsavgiften tas den ut av alla inkomsttagare i Sverige och anges på din skattesedel.

Vill du komma igång nu? Här hittar du en anmälningstalong och vanliga frågor och svar.

På www.efk.se/kyrkoavgift kan du få mer information eller så kan du ringa 019 – 16 76 00.